- 21:46 / 16.02.2025
- , Siyosat
Kollektiv Muammolar IV

Moslashish Harajatlari
Transaksiya xarajatlari qaror qabul qilishning "narxi" bo'lsa,
conformlik xarajatlari qaror qabul qilishda o'z xohishiga erishmaganlarning
"narxi"dir. Har bir kishining jamiyat qaroridan qanday ta'sirlanishi,
conformlik xarajati esa, ularning qarordan istagan narsasi bilan, aslida
olingan narsasi o'rtasidagi farqdir. Masalan, siz kechki ovqat uchun qaerga
borish haqida qaror qabul qilganingizda, sushi uchun bahslashishingiz mumkin
edi. Agar oxirgi qaror takolar uchun bo'lsa, conformlik xarajatingiz bu —
tacosdan olishgan kamroq mamnuniyat va sushi bilan olishgan ko'proq baxt bilan
farq qiladi.
Maktabda ham
bunday misolni keltirish mumkin. Darslar doim bir vaqtni tashkil etadi,
ehtimol, har bir o'quvchining bir xil vazifalari, sinovlari va boshqa talablar
bir xil va hokazo. Bularning barchasi conformlik xarajatlarini keltirib
chiqaradi. Agar har bir talaba o'z ta'limini shaxsiylashtirib, o'z xohishlari
va maqsadlariga moslashtirsa—jadval, vazifalar va imtihonlar shu maqsadga mos
tarzda tuzilsa—bu ta'lim tizimi juda past conformlik xarajatlariga ega
bo'lardi. Ammo bunday tizimni tashkil etish va nazorat qilish juda katta
transaksiya xarajatlarini yaratadi. Masalan, sinflarni qanday taqsimlash mumkin
edi? Ta'lim shaxsiylashtirilgan sari—masalan, kollej talabalari o'z
yo'nalishlarini va tanlov predmetlarini tanlashi mumkin—transaksiya xarajatlari
yuqori bo'ladi, chunki bu murakkabroq boshqaruvni talab qiladi (masalan, rasmiy
shaxs sizning jadvalingizni kuzatib borishi kerak, shunda barcha talablar
bajarilayotganiga ishonch hosil qiladi).
Ko'rsatmalarni amalga oshirish haqida o'ylang. Hukumat haydovchilarga tezlik
cheklovlarini qo'llaganida, conformlik xarajati haydovchilar qanday tez harakat
qilishni xohlasalar, lekin qancha tez yurishlariga ruxsat berilganligi
o'rtasidagi farqdir. Tezlik cheklovlari hammaga teng qo'llaniladi; ular
haydovchining malakasi yoki xohishlariga qarab farq qilmaydi. Hech kim qonuniy
yoshga yetmagan holda haydovchilik guvohnomasini ololmaydi, ammo (deyarli) har
qanday qonuniy yoshdagilar olishi mumkin. Bu hukumat siyosatlarining ba'zi
misollaridir, ular transaksiya xarajatlarini kamaytiradi, lekin conformlik
xarajatlarini oshiradi.
Transaksiya xarajatlari va
conformlik xarajatlari ko'pincha qarama-qarshi yo'nalishlarda harakat qiladi:
transaksiya xarajatlari past bo'lganda, conformlik xarajatlari ko'pincha yuqori
bo'ladi va aksincha. Eng past transaksiya xarajati, biror qaror qabul qiluvchi
tomonidan buyruq bilan hukmronlik qilinadigan holatda yuzaga keladi—masalan,
"Biz ushbu filmni ko'ramiz." Bruneida va mutlaq diktatorlik bilan
boshqariladigan boshqa mamlakatlarda transaksiya xarajatlari minimaldir. Sulton
gapiradi va bu amalga oshadi. Eng past conformlik xarajatlari, odamlar
shunchaki xohlaganlarini qilishlari mumkin bo'lgan holatda mavjud.
Bruneining markazlashgan hokimiyatini Fayetteville, Arkansasdagi shahar kengashi yig'ilishlari bilan taqqoslang. Ushbu yig'ilishlarda va Amerika Qo'shma Shtatlaridagi shunga o'xshash yig'ilishlarda, deyarli har bir aholi vakili kengash oldida istalgan muammo bo'yicha fikrlarini bildirishlari mumkin. Yig'ilishlar, har bir kishi o'z fikrini bildirishni xohlaganida, yakunlanmaydi.
Rasm 6.11: Afg'onistonda qabila rahbarlari mahalliy norozilikni bartaraf etish
uchun imkoniyatlarni muhokama qilish uchun yig'ilmoqda. (manba:
"101117-A-W3011-0006" ResoluteSupportMedia/Flickr, CC BY 2.0)
Agar siz katta odamlar guruhi qanday
qaror qabul qilishni muhokama qilayotgan yig‘ilishga qatnashish imkoniyatiga
ega bo‘lsangiz, tezda bu yig‘ilishlarning sekin rivojlanishini tushunasiz. Agar
bu yig‘ilishlar Afg‘onistondagi qabilalar rahbarlari, Xitoydagi partiya
yetakchilari yoki Boliviyadagi mahalliy assambleya a’zolari tomonidan olib
borilsa ham, bir xil holat kuzatiladi. Har bir ovoz oxir-oqibat siyosatga
ta'sir qilmasligi mumkin (masalan, "qonunni o‘tkazish"ni talab
qilganlar va "qonunni bekor qilish"ni talab qilganlar, ular ikkisi
ham qoniqmagan bo‘lishi mumkin), lekin ko‘plab ovozlar eshitilganda, yakuniy
qaror barcha guruh a'zolarining xohishlariga yaqin bo'lish ehtimoli yuqoriroq
bo‘ladi, agar bu ovozlar eshitilmasa.
Qaysi biri yaxshiroq, tranzaksiya xarajatlarini kamaytirishmi yoki moslashuv
xarajatlarini kamaytirishmi? Bu vaziyatga bog'liq. Agar qaror tezda qabul
qilinishi kerak bo'lsa, tranzaksiya xarajatlarini kamaytirish yaxshiroq.
Masalan, agar bir davlat kutilmagan hujumga uchrasa, uzoq muhokamalarni
o'tkazish eng yaxshi vaqt bo'lmasligi mumkin. Bunday holatda, qanchalik ko'p
vaqt o'tkazilsa, davlat shunchalik ko'proq yo'qotishi mumkin, shuning uchun tez
va qat'iy harakat—bu tranzaksiya xarajatlari past bo'lgan qarorlar—zarur.
Boshqa tomondan, agar siyosiy partiya o'zining dasturini belgilasa, turli
ovozlarni tinglash, ko'proq saylovchilarni jalb qilish maqsadga muvofiq
bo'ladi. Bunday sharoitda, tezkorlik muhimroq emas, balki partiyaning turli
tarafdorlari ular istagan narsalarni ham xohlaganini anglashlari muhimdir.
Muhokamalar uzoq davom etadi, chunki barcha turli manfaatlar tinglanishi kerak.
Koordinatsiya muammolarini hal qilish oson ish emas va tranzaksiya va moslashuv
xarajatlarining maqbul miqdorlariga ega bo'lgan yechimlarni topish ko'pincha
qiyinchilik tug'diradi. Bu qiyinchiliklarga qaramay, yaxshilikka intilgan
odamlar birlashib, bu muammolarni hal qilishga muvaffaq bo'lishlari mumkin.
O'zini yo'q qilish xavfini oldini olish uchun ular qandaydir usul bilan
koordinatsiya qilish yo'lini topishlari kerak.
"Qamoqxona
dilemmasi" deb ataladigan muammolarni hal qilish boshqa bir masala, chunki
ular katta jamoat va ishtirokchilar uchun foydali qarorlarni qabul qilishni
qiyinlashtiradigan xususiyatlarga ega. Qamoqxona dilemmasining muammosi
koordinatsiya xarajatlarida emas. Aslida, qamoqxona dilemmasining muammosi
shundaki, har bir ishtirokchi ijtimoiy foyda keltirmaydigan ishlarni qilishga
kuchli rag'batlarga ega.
Izoh qoldirish